02166412305 - 02166412306 - 09109667676

ویدئو پروژکتورها یک وسیله کمکی بسیار مفید برای به نمایش گذاشتن تصاویر آموزشی، ویدئو کنفرانس‌ها و نمایش فیلم در سالن‌های بزرگ یا حتی منازل هستند.

کیفیت تصاویر ارائه شده روی پرده توسط ویدئو پروژکتور بالاتر از هر وسیله تبدیل سینگال‌های صوتی و تصویری روی صفحه نمایش است و علاوه بر این چشم‌های بیننده را خسته نمی‌کند.

به همین دلیل است که امروزه افراد ترجیح می‌دهند علاوه بر کرایه ویدئو پروژکتور برای جلسات در سالن‌های همایش یا مراکز آموزشی، از آن در خانه نیز استفاده کنند.

در این مقاله با تعریف ساده ویدئو پروژکتور و مزایا و قابلیت‌های این دستگاه آشنا می‌‍‌‌شوید.

 ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که تصاویر و سیگنال‌های صوتی را پردازش می‌کند و روی یک سطح صاف نشان می‌دهد.

ویدئو پروژکتورها از آغاز تا امروز سیر تکاملی قابل توجهی را طی کرده‌اند و با پیشرفته شدن امکانات و قابلیت‌ها، توانستند کاربران زیادی به دست آورند.

ویدئو پروژکتور با نام‌های دیگری چون: دیتا پروژکتور، پروژکتور، مالتی مدیا پروژکتور و پروجکشن نیز شناخته می‌شود که تمام این نام‌ها به یک وسیله اشاره می‌کنند.

امروزه استفاده از ویدئو پروژکتور در کلاس‌های درسی و آموزشی، سالن‌های همایش، مراکز دولتی و شرکت‌های کوچک و بزرگ باعث شده است تا افراد زیادی با این وسیله کاربردی آشنا باشند و آن را یک نیاز اصلی برای انجام کارهای روزمره خود بدانند.

بنابراین، نه تنها خرید بلکه کرایه ویدئو پروژکتور برای استفاده در مراسم‌های‌ عزاداری، کلاس‌های آموزشی مقطعی و جشن‌ها و اعیاد مذهبی رایج است.

 قابلیت های ویدئو پروژکتورها

ویدئو پروژکتورها در ابتدا فقط یک وسیله برای نمایش تصاویر روی یک پرده بزرگ در سالن‌های اجتماعات بودند و به ظاهر هیچ استفاده دیگری از آن‌ها نمی‌شد.

با گذشت زمان و مدرن‌تر شدن زندگی و فعالیت شغلی افراد، نیاز به نمایش تصاویر روی پرده در کلاس‌های درسی کوچک، شرکت‌های دولتی و خصوصی، مراکز نظامی و غیره بیش از پیش قوت گرفت و به همین دلیل ویدئو پروژکتورها به سرعت سیر تکاملی را طی کردند تا در مدل‌های متنوع‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرند.

انواع مختلف ویدئو پروژکتور از نوع آموزشی گرفته تا خانگی و جیبی، قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارند.

وضوح رنگ و شفافیت تصاویر

هرچه وضوح رنگ و شفافیت تصاویر در ویدئو پروژکتور بالاتر باشد، کیفیت و قدرت دستگاه بیشتر است. با توجه به این که ویدئو پروژکتور وظیفه دارد تصاویر کوچک را به تصاویر خیلی بزرگ تبدیل کند، باید توانایی حفظ کیفیت و وضوح رنگ تصاویر در اندازه‌های بزرگتر را نیز داشته باشد.

دقت بالای تصاویر

دقت تصویر در ویدئو پروژکتور با اعدادی بیان می‌شود که تعداد پیکسل‌ها در ابعاد افقی و عمودی را نشان می‌دهد.

اما زیاد بودن تعداد پیکسل‌ها همیشه به معنی بالا بودن کیفیت تصویر نیست. کیفیت مطلوب تصویر نکته مهمی است که در هنگام کرایه ویدئو پروژکتور باید به آن توجه کنید.

تصاویر بزرگتر و ایجاد جذابیت بیشتر

این حقیقت غیرقابل انکار است که تصاویر هر چه بزرگتر باشند جذابیت بیشتری دارند و بیننده را به مراتب بیشتر از تصاویر کوچک به خود جذب می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت، علت توجه روزافزون افراد به ویدئو پروژکتورها و علاقه به تماشای فیلم توسط این دستگاه به دلیل جذابیت بالای تصاویر در مقیاس بزرگتر است.

بهترین جایگزین برای تلویزیون

ویدئو پروژکتورها با ویژگی‌های منحصربفردی که دارند یک جایگزین خیلی خوب برای تلویزیون‌های بزرگ هستند.

البته شاید فکر کنید هزینه خرید تلویزیون آخرین مدل کمتر از ویدئو پروژکتور باشد که اینطور نیست. بهترین مدل ویدئو پروژکتور هزینه‌ای کمتر یا تقریبا برابر با تلوزیون‌های بزرگ دارد، پس می‌توانید با توجه به قابلیت‌های هر کدام بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزایای استفاده از ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون عبارتند از:

  • اندازه کوچک دستگاه ویدئو پروژکتور
  • صفحه نمایش بزرگتر
  • کیفیت بالاتر تصاویر
  • راحتی چشم
  • نیاز نداشتن به فضای زیاد در خانه
  • قابلیت حمل بالا و جابه‌جایی آسان دستگاه

تنوع بالا و کاربردهای گوناگون

ویدئو پروژکتورها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای رسیدن به هدفی مشخص به کاربران کمک می‌کنند. علاوه بر این، یک ویدئو پروژکتور این قابلیت را دارد که در موارد مختلفی استفاده شود و حتی کرایه ویدئو پروژکتور نیز از این نظر بسیار مقرون بصرفه است.

قیمت مناسب ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها بر خلاف تصور عموم مردم قیمت مناسبی دارند که دلیل آن افزایش سطح استفاده از این دستگاه کاربردی است.

قیمت ویدئو پروژکتور خوب با سایر وسایل دیگر مانند مانیتورهای بزرگ و جدیدترین مدل‌های تلویزیون برابری می‌کند.

بنابراین اکثر افراد برای مصارف شخصی یا برپایی هیئت‌های مذهبی و برگزاری مراسم‌ها یا کلاس‌های آموزشی تصمیم به خرید یا کرایه این دستگاه می‌گیرند.

با این حال می‌توان گفت کرایه ویدئو پروژکتور با توجه به قابلیت‌های گوناگونی که این دستگاه دارد و مزیت‌های بی‌شمار آن، به‌صرفه و اقتصادی است.

 انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها بر اساس فناوری ساخت و نوع کاربرد آن‌ها، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. آشنایی با انواع ویدئو پروژکتورها و راهنمای خرید این محصول اهمیت زیادی دارد.

چون هر ویدئو پروژکتور برای قرارگیری در محیط‌های خاصی (کم‌ نور، پرنور و مخصوص انجام یک کار) ساخته شده است و از انواع آن می‌توانیم مدل‌های زیر را نام ببریم.

  • ویدئو پروژکتور آموزشی
  • ویدئو پروژکتور خانگی
  • ویدئو پروژکتور بی‌سیم
  • ویدئو پروژکتور جیبی
  • ویدئو پروژکتور LED
  • ویدئو پروژکتور LCOS
  • ویدئو پروژکتور 3LED
  • ویدئو پروژکتور DLP

 دستورالعمل‌های استفاده صحیح از ویدئو پروژکتور

  1. دستگاه را در فواصل زمانی کوتاه تمیز کنید تا جلوی تجمع گرد و خاک را روی دستگاه بگیرید. همچنین از مواد شوینده به صورت مستقیم برای پاک کردن لنز استفاده نکنید، توصیه ما استفاده از یک پارچه نرم است.
  2. دستگاه را در محیط‌های مرطوب، پر از دود و خیلی گرم با تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  3. زمانی که به ویدئو پروژکتور نیازی ندارید آن را خاموش کنید و اجازه ندهید به مدت طولانی روشن بماند.
  4. پیش از کرایه ویدئو پروژکتور دفترچه راهنمای آن را بخوانید و مقدار نور محیط را برای نمایش بهتر تصویر بررسی کنید. بعضی از دستگاه‌ها قابل استفاده در محیط‌های تاریک هستند و بعضی دیگر را باید در محیط‌های روشن قرار دهید.
  5. ویدئو پروژکتور را روی حالت اقتصادی بگذارید تا فشار کمتری به لامپ وارد شود.
  6. دستگاه را در صورت داغ بودن جابه‌جا نکنید.
  7. پس از اجاره ویدئو پروژکتور، برای افزایش کیفیت تصاویر و نمایش کامل محتوا، حتما پرده با ابعاد مناسب تهیه کنید.